Talviolympialaiset tavoitti TV5:lla yli 3,3 miljoonaa suomalaista

TV5:n olympialähetykset tavoittivat yli 3,3 miljoonaa suomalaista kisojen aikana. Kanavan katsojaennätykset paukkuivat rikki moneen kertaan: enimmillään Leijonien Ruotsi-Suomi -ottelua seurasi 1,2 miljoonaa suomalaista.

 

Pyeongchangin talviolympialaiset tavoitti TV5:lla kisojen aikana yli 3,3 miljoonaa suomalaista. Kanavan katsojaennätykset paukkuivat rikki jo perjantaina 16.2. Suomi-Norja -ottelussa, ja sunnuntain 18.2. jännitysnäytelmä Ruotsi-Suomi teki heti perään uuden katsojaennätyksen TV5:lle. Klassikko-ottelu tavoitti kanavalla yli 1,5 miljoonaa suomalaista keskikatsojamäärän ollessa 1 019 000. Parhaimmillaan ottelua seurasi kolmannen erän ratkaisuhetkillä 1,2 miljoonaa suomalaista (klo 16.07-16.22). Parhaiten nuoren yleisön Pyeongchangin talviolympialaisten pariin toi Ruotsi-Suomi -jääkiekko-ottelu, joka tavoitti 330 000
15-34 -vuotiasta suomalaista keskikatsojamäärän ollessa samassa kohderyhmässä 238 000.

Arki-iltapäivänä nähdyn Suomi-Norja -ottelun keskikatsojamäärä oli 477 000 katsojaa ja se tavoitti 914 000 suomalaista. Niin ikään arki-iltapäivänä 21.2. nähdyn Kanada-Suomi -ottelun keskikatsojamäärä oli 645 000 katsojaa ja se tavoitti 1 049 000 suomalaista.

– Tuntuu upealta, kun TV5:n ja Eurosportin historian suurin tuotanto onnistui näin loistavasti. Olympiatiimissämme vallitsi poikkeuksellisen vahva yhteishenki ja tekemisen meininki. Hienoa, että katsojapalautteen perusteella se välittyi myös kotikatsomoihin, TV5:n ja Eurosportin urheilupäällikkö ja olympialähetysten vastaava tuottaja Antti Haajanen iloitsee.

Pyeongchangin olympialähetykset olivat menestys tv-oikeudet vuoteen 2024 asti omistavalle Discoverylle Euroopassa. Katsojaennätyksiä rikottiin Suomen lisäksi mm. Ruotsissa ja Norjassa, joissa molemmissa lähetykset saivat jopa yli 90 % katsojaosuuksia.

Discoveryn urheilubrändin Eurosportin digitaaliset palvelut Eurosport Player, Eurosport -sovellus ja -sivustot sekä sosiaalisen median tilien videosisällöt tavoittivat Euroopassa peräti 76 miljoonaa katsojaa. Eurosport -sovelluksella ja -sivustoilla oli kisojen aikana yhteensä 15 miljoonaa käyttäjää. Eurosport Player teki helmikuussa kaikkien aikojen katsojaennätyksensä Euroopassa. Katsojamäärät kasvoivat 166 % edelliseen tammikuuhun verrattuna ja päivittäiset keskikävijämäärät 147 % helmikuuhun 2017 verrattuna.

Lähde: Finnpanel, TV-mittaritutkimus, 8.2.-25.2.2018 sis. ajassa siirretyn katselun 19.2. asti, tavoittavuus = 3 min yhtäjaksoista katselua. Eurosport research.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Posted in Ajankohtaista.

helmikuu 27, 2018, kello 11:55